تاثير الأكل الحامض على اسنانك ؟ وهل يسبب تسوس او لا ؟

abumaya
منوعات
تاثير الأكل الحامض على اسنانك ؟ وهل يسبب تسوس او لا ؟

في الحقيقة ان الأكل الحامضي زي مثلا بعض الفواكة ( ليمون 1f34b - بوابتي نيوز🍋 – طماطم 1f345 - بوابتي نيوز🍅 – البرتقال 1f34a - بوابتي نيوز🍊 ) والعصاير بتاعتها 1f377 - بوابتي نيوز🍷، الصودا ، القهوة 2615 - بوابتي نيوز ، الخل ، وغيرها ، فقط بتسبب تآكل لطبقة الاسنان الخارجية اللى اسمها ” المينا ” ، لان الاحماض بتحلل الكالسيوم المكون للأسنان ، ودا بيخلي الاسنان حساسة للمشروبات 1f631 - بوابتي نيوز😱 ، سواء الباردة 2744 - بوابتي نيوز او الساخنة 1f525 - بوابتي نيوز🔥 .

وعلى الرغم من ان التآكل بيساعد على تسوس الأسنان 1f628 - بوابتي نيوز😨، لكن مش هو السبب الأساسي للتسوس ، والسبب الاساسي للتسوس ذكرته فى اول بوست : تقدر ترجع ليه لو عايز تعرفه .

ونظراً لان الوقاية خير من العلاج 1f4aa 1f3fd - بوابتي نيوز💪🏽 ، ففي طرق بسيطة تقدر تعملها علشان تحافظ على اسنانك من التآكل بعد اى أكل حامضي :

منها انك تحاول تقلل من المشروبات الغازية والعصير الحمضي على قد ما تقدر ، ولو كان لا بد ، فاشربه بسرعه ، او خففه بالمية بنسبة 50% عند الضرورة 1f44c 1f3fc - بوابتي نيوز👌🏼.

وتجنب انك تغسل اسنانك بعد الاكل الحامضي مباشرة ، لان فى اللحظة دي بتكون طبقة المينا لينه وغسل الاسنان بيخليها اكتر عرضة للتلف ، ولكن انتظر من 20 دقيقة لساعة 1f550 - بوابتي نيوز🕐 بعد الاكل وبعديها تقدر تغسل اسنانك عادي .

حفظ الله الجميع من كل مكروه وسوس 1f64f - بوابتي نيوز🙏1f932 - بوابتي نيوز🤲

رابط مختصر

اترك تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *


شروط التعليق :

عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.